Medlem i fokus: Pepe Larsson
Pepe Larsson är kreatören och naturvetaren som brinner för ny teknik och affärsutveckling. När nytt blod behövde tillföras i styrelsen kom han i kontakt med Styrelseakademien, ett tillskott han är mycket nöjd med.
Pepe har jobbat med kommunikation och reklam i princip i hela sitt liv och skaffat sig en bred erfarenhet från branschen. På senare år har han gått från att vara kreatör och innovatör till att jobba med affärsutveckling med starka kopplingar till den datadrivna affären.
- Jag har hela tiden sökt mig till bra mentorer. Som till exempel i början av min karriär då jag var hos Lowe Brindfors reklambyrå i Düsseldorf. De hade IKEA som stor kund och under den tiden lanserades elva varuhus i Tyskland. En väldigt intensiv, lärorik och rolig period, säger Pepe Larsson.
Uppdragen för IKEA blev fler. Bland annat var Pepe med och utvecklade deras allra första hemsida som lanserades kring millenieskiftet. Han var med och digitaliserade direktmarknadsföringen och en av dem som drev den kommunikativa delen hos Framfab.
- Tiden kring och efter it-kraschen var mina absolut mest lärorika år. Det jag tog med mig mest var vikten av affärsvärdet när kommunikationen utvecklas, berättar Pepe.
Sedan 2007 startade Pepe sitt bolag Smicker, en prisbelönt reklambyrå, och axlade för första gången rollen som vd.
Hur kom det sig att du började intressera dig för styrelsearbete?
- Jag är väldigt intresserad av utveckling och av att skapa värde. Redan som 22-åring blev jag personalrepresentant i styrelsen för den byråkedja jag då arbetade för och tyckte det var superintressant, fortsätter Pepe.
Det var en bra styrelse som var öppen, inkluderande och hade ett fint sätt att arbeta. Jag är allergisk mot arbetssättet att kasta sig över utförandet av uppgifter innan man kartlagt vilket problem som behöver lösas. Man behöver alltid börja med att se vad det är som skaver innan man sätter i gång att arbeta för att driva företaget i rätt riktning, menar Pepe.
Hur fick du upp ögonen för Styrelseakademien?
- Det hela startade med att jag tog in två externa ledamöter i mitt bolag Smicker, varav en kom från Styrelseakademien. Det kändes helt naturligt då den dåvarande styrelsen till stor del bestod av medarbetare som bevakade sina egna intressen och styrelsearbetet kändes allmänt segt. Jag ville ha in nytt friskt blod med nya perspektiv, berättar Pepe.
Vad behöver styrelsen ha koll på i framtiden?
- Många ledningsgrupper och styrelser hinner inte med att se den transformation som sker för att man tittar för mycket på de egna mätetalen. Här behöver man blicka utanför sin egen disciplin och bransch för att hänga med, säger Pepe.
Kommunikationsbranschen var tidigt in i digitaliseringseran och utvecklingen går ju i en rasande fart. Det som hände under Covid var att svenska företag var extremt snabba på att ställa om så att man kunde utföra sina ärenden digitalt.
- Men det man slarvade med var att man missade hela grejen med att investera i betalningsvilja och i stället pressade marginalerna så hårt att det saknades likviditet när ränte- och kostnadskriserna kom. Det tror jag är orsaken till att många svenska företag har det så tufft idag, menar Pepe.
Vad ser du fram emot i höst?
- Jag kommer att delta i en framtidsstudie som består av ett antal workshops med fokus på AI. Det är ett stort projekt där allt från forskare till politiker och näringsliv är med, säger Pepe. Sprida kunskap om de nya tillgänglighetskraven på webben som träder i kraft i juni nästa år, viktigt för alla styrelser och företag att ha koll på. Framåt vill jag dela med mig mer av mina erfarenheter och gå över till fler uppdrag som senior advisor och coach. Enormt lärorikt!
Pepes nuvarande styrelseuppdrag:
2022- Styrelseordförande, Svenska Jägareförbundet Västerort JVK
2021-2022 Styrelseledamot, sekreterare, Svenska Jägareförbundet Västerort JVK
2014 (pågående) Styrelseordförande, Smicker AB
2016 - 2020 Styrelseledamot, Swedma (Swedish Data & Marketing Association)