Skapa ett WOW i dina presentationer
Varför är presentationer ofta så tråkiga? Den frågan ledde Micke Hermansson ut i världen. Nu reser han runt och berättar hur man fångar en publik – hur torrt budskapet än är.
Alla i näringslivet måste då och då hålla en presentation – inför en styrelse, ledningsgrupp, hela personalen. Få kan konsten. Tvärtom tycks de flesta måna om att vara så tråkiga som möjligt. Förmodligen är de rädda för att verka oseriösa. Så de gömmer sig bakom oläsliga powerpointbilder eller talarstolar. Det känns tryggt att hålla sig faktabaserad, neutral och korrekt.
Men hur kul är det, och vad minns åhörarna av budskapet efteråt?
Inte alls och ingenting, svarar Micke Hermansson, mannen bakom böcker som ”Presentationslyftet – 105 vägar för dig som vill nå ut” och konceptet Grej of the Day, en pedagogisk metod som fått internationell uppmärksamhet och som han reser runt och delar med sig av. Med det svenska ordet ”grej” kvar i alla länder utom Frankrike, där man har översatt konceptet till ”une énigme par jour”, fast behållit Grej of the Day i undertiteln.
Från början var Micke Hermansson mellanstadielärare, och det var där Grej of the Day kom till.
– Jag hade en utmanande klass och var tvungen att göra något. Då kom jag på att sluta varje dag med ”dagens grej”, en gåta att fundera på och snacka med kompisar och familj om till nästa dag. Jag kunde till exempel säga: I morgon ska vi tala om en person som hade en fantastisk dröm. Vem tror ni det kan vara?
Nästa dag hade många kommit på vem det var och Micke Hermansson kunde fylla i med en berättelse om Martin Luther King. Efter tio minuter tröttnade eleverna på att lyssna.
– Då var det dags för slutklämmen, det jag kallar wow:et: En överraskande faktauppgift. ”Visste ni att Robert Kennedy talade på Martin Luther Kings begravning, och sen själv blev skjuten?”
På det sättet kan man få 10–12-åringar intresserade av vad som helst – liksom vuxna män och kvinnor i ett styrelserum eller i en aula, menar Micke Hermansson. Då kan presentationen bli längre, men tänk på att publiken tröttnar var tionde minut och då måste något hända.
– Visa en ny powerpoint som förresten alltid ska innehålla bilder och så lite text som möjligt. Använd bilder även när du talar – siffror och statistik finns tillgängligt för åhörarna på andra sätt. Eller ta upp något ur bakfickan. Tänk på när Steve Jobs skulle presentera den nya produkten Ipod. Han sa ingenting om gigabyte eller teknik. Det han sa var: I min ficka har jag tusen låtar.
I näringslivet handar presentationer ofta om att åhörarna ska övertalas om något och siffror är viktiga. Men i stället för att säga: Det här kvartalet har vi sålt x antal av vår produkt jämfört med x förra kvartalet, kan man göra det åskådligt: ”Det motsvarar tre stycken per sekund dygnet runt – bara i Stockholm”.
Det som brukar kallas värdelöst vetande är guld värt för Micke Hermansson. Den mänskliga hjärnan använder roliga och överraskande fakta som krokar att hänga upp övrig information på, det får dopaminet att flöda och gör att dina åhörare minns hela din presentation bättre.
– När du skriver ditt manus, lägg tid på att hitta dessa godbitar och på att vinkla om statistiken och se den från andra hållet, säger han.
Ett annat viktigt inslag är att vara personlig. Säg något om dig själv, ställ en fråga. Var rolig – men bara om du kan. Skämt ska alltid ske på ens egen bekostnad och inte på någon annans. Plumpa skämt kan förstöra hela presentationen – och undvik ironi till varje pris. Risken är alldeles för stor att ingen begriper den.
— Micke HermanssonVärdelöst vetande är ett underskattat knep.
Tänk på ordningen i din presentation. Glöm begreppet ax till limpa. Se din disposition som ett antal klossar – och bygg om! Börja med något överraskande och gåtfullt och säg att du kommer tillbaka till det senare. Sen kan det vara dags att presentera dig, prata på några minuter, för att därefter komma tillbaka till gåtan och till slut wow:et: Visste ni att…?
Det här pratet i mitten innehåller ofta argument. Du kanske vill att någon ska anta ett förslag, eller investera, eller acceptera tuffa åtgärder.
– Det är viktigt att ge argumenten i rätt ordning. Börja med det näst bästa, sen drar du det svagaste för att till slut knyta ihop säcken och damma på med det starkaste argumentet, säger Micke Hermansson.
Till slut, det kanske viktigaste av allt: Öva! Och öva igen på din text. Den ska sitta så bra att du knappt behöver ditt manus. Åtminstone bör du klara de första minuterna utan några stolpar och du bör aldrig läsa innantill. Övandet ska vara verklighetstroget – det vill säga stå upp, tala så högt du kommer att behöva (du behöver nästan alltid använda mikrofon), ta tiden. Och gör det igen.
Sju fallgropar
• Läsa innantill och visa textrika powerpointbilder.
• Försöka skämta men misslyckas. Du behöver inte vara rolig, men intressant.
• Inte övat.
• Stå bakom en barriär som ett bord, en laptop, ett podium i stället för gå fram på scenen.
• Lägga bort mikrofonen. Gäller ofta män.
• Göra sig neutral och bara leverera fakta. Försök hellre med en personlig story.
• Förlita sig på publikens energi. Det är inte deras uppgift – det är du som ska engagera.