Filtera på:




StyrelseAkademiens medlemskap

Ett medlemskap i StyrelseAkademien kan skapa nya möjligheter för både dig och din verksamhet.

 

Som medlem erbjuds du kunskapshöjande utbildningar, aktiviteter och får tillgång till vårt breda nätverk. Vi delar med oss av vår kunskap, bland annat via Kunskapsbanken, och i medlemstidningen Professionellt Styrelsearbete. Dessutom får du medlemspriser på utbildningar och tjänster.

 

Som medlem får du:

 

 

 

Medlemspriser: Du får medlemspriser på utbildningar, kurser, seminarier, utvald styrelselitteratur och olika tjänster som underlättar styrelsearbetet.

REGISTRERA

TOTALT   1 365 SEK
  Moms 25% 235 SEK
  Att betala (medlem) 1 600 SEK
villkoren

KONTAKTA OSS

HITTA LOKAL KONTAKT?

VÄLJ ETT ÄMNE

Förening

Borås bil: Systrarna med bilar i blodet

Läs artikeln nedan eller i Borås Tidning: Klicka här!

Det är inte alla som växer upp med att diskutera framtidens bilhandel runt köksbordet. Men som tredje generationens ägare av Borås bil är Katarina Nilsson och Kristina Johanssons gamla i gemet och villiga att satsa trots en osäker transportmarknad. 

– Jag tror att mormor Karin var den första kvinnan i Borås med egen bil.

Det säger Kristina Johansson när hon och systern Katarina Nilsson pratar om det arv som deras morföräldrar lämnat dem. Arvet som är familjeföretaget Borås bil. 

De visar runt i lokalen på Hulta där de nypolerade bilarna glänser ikapp med det blanka golvet. Nyinkomna fordon från Volvo, Ford, Renault och Dacia är noggrant parkerade inom sina märkesgrupper.

– Vi går mot en värld där man inte köper bil på samma sätt som förr. De som köper i dag är inte lika märkestrogna eller noga med att återvända till samma säljare, säger Katarina Nilsson.

När morfadern Oscar Andersson grundade företaget år 1936, då under namnet Borås automobilförsäljning, var det som återförsäljare av Volvo personbilar. I dag har verksamheten vuxit till en koncern med två dotterbolag som även säljer transport- och lastbilar.

Lite visste Oscar att bolaget även skulle bli en föregångare för kvinnor i en mansdominerad bransch. Att äga sin egen bil blev nämligen inte det enda som hans fru Karin Andersson gjorde som var ovanligt för tiden, hon tog också över bolaget när Oscar hastigt gick bort 20 år efter uppstarten.

Efter Karin tog parets två döttrar över och för tio år sedan räckte de över stafettpinnen till barnbarnen Katarina Nilsson och Kristina Johansson, som fortsätter driva företaget som styrelsemedlemmar.

– Mormor hade ju kunnat göra det enkelt för sig och bara sålt, men det var aldrig en tanke för henne. Redan då var det viktigt att bolaget skulle vara kvar inom familjen. Och för oss har det aldrig varit några frågetecken, säger Kristina. 

Företagsfrågor diskuterades i hemmet och systrarna fick från unga år vara med i samtalet. Trots detta valde de båda yrken utanför bilbranschen – lärare respektive kommunikatör. Som ägare är det dock de som står som ytterst ansvariga för bolaget och tar de slutgiltiga besluten, i samklang med den externa vd:n och styrelsen.

– Vi har en styrelse och ledningsgrupp som vi litar på och kan ta viktiga beslut med men det är också en grupp som vi kan sitta och skratta tillsammans med. Vi behöver inte kunna allting om varenda fordon, de har den kompetensen, vi bidrar med det långsiktiga ägarpespektivet, säger Kristina.

Senast i december 2018 fick Borås bil utmärkelsen Årets Sjuhäradsstyrelse som gavs ut av Styrelseakademien. Dels för deras aktiva och strategiska arbete internt men också för företagets stabila ekonomiska utveckling genom åren.

Att koncernen kommer fortsätta i den riktningen är dock inget de tar för givet. Kristina Johansson påpekar att de kommande åren kan bli tuffa. Osäkerheten i bilbranschen gör att bolaget kommer trampa försiktigt och hålla i pengarna en period framöver.

Förutom den opålitliga marknaden är det också de senaste årens stora investeringar som påverkar situationen. Närmast är deras anläggning för lastvagnar och bussar som till sommaren flyttas permanent till nybyggda lokaler i Viared. Planeringen har pågått i uppåt två år och beräknas ha gått på cirka 150 miljoner kronor. 

Men alternativet – att inte satsa på en ny serviceanläggning – menar de vore en större ekonomisk risk i längden.

– Investeringar är oftast inte snabba pengar. Vi gör inte det här så att vi kan sälja det dyrt inom snar framtid, vi gör långsiktiga planer, säger Katarina.

Att Borås bil har funnits sedan 30-talet och har flera expansioner i backspegeln gör också att de genom erfarenhet vet när de ska gasa på eller ta det lugnt. 

Stolthet och ansvar är två ord som flera gånger återkommer när Kristina och Katarina pratar om koncernen. Stoltheten i att förvalta och utveckla det som deras morföräldrar byggde upp från grunden, men också det ansvar som tillkommer ägarskapet. 

På samma sätt som de själva förbereddes inför att axla företagsansvaret förbereder de nu sina barn för den rollen. Främst är det Katarinas två vuxna döttrar som visat intresse och redan börjat sitta med under styrelsemöten. 

– Jag har några år kvar men när Borås bil fyller 100 år, då är det inte jag som sitter på scen under jubileumsfirandet, säger Katarina.

Nationella partners: